• Startsida
  • / Nyhetsarkiv
  • / Söderhamn bra för konsumenter – på plats 29 i ranking: ”Jättekul, visar att vi gör ett bra jobb”

Söderhamn bra för konsumenter – på plats 29 i ranking: ”Jättekul, visar att vi gör ett bra jobb”

Livsmedelsinspektören Linda Hillberg, miljöinspektören Lena Hedberg, budget- och skuldrådgivaren Josefin Lausen, miljöinspektören Lena Engvers och Johanna Pettersson, konsumentvägledare.

Söderhamn är en bra kommun sedd ur konsumentens ögon. Det visar granskningen av Sveriges Konsumenter, som för första gången utser Årets Konsumentkommun och placerar Söderhamn på plats 29 av 290. Klart bäst i Gävleborg.

Utifrån rapporter från Konsumentverket, Livsmedelsverket och Länsstyrelserna har den obundna och ideella organisationen Sveriges Konsumenter tillsammans med tidningen Råd & Rön gjort rakningen.

Kriterierna är:

  • I vilken mån de ger sina invånare konsumentvägledning respektive budget- och skuldrådgivning
  • hur bra kommunerna är på livsmedelskontroll
  • hur lätt det är att få tag på kontanter.

För konsumentens bästa

En av de delar som kommunen enligt lag måste erbjuda är livsmedelskontroll. I Söderhamn jobbar Lena Haglund, Lena Engvers och Linda Hillberg med detta. De gör årligen omkring 300 kontroller av runt 260 objekt. De besöker till exempel restauranger, pizzerior, gatukök, vattenverk, skolkök och mejerier. Med konsumentens bästa för ögonen kontrollerar de till exempel hur konsumenten ska kunna göra säkra val, att varor är rätt märkta att det är allergisäkert.

- Jättekul med bra placering, det visar att vi gör ett bra jobb. Vi rullar ju på med vårt jobb hela tiden och det är roligt att se hur det bidrar till att vi är en konsumentvänlig kommun, säger livsmedelsinspektören Linda Hillberg.

Att får hjälp med till exempel konsumentrådgivning och budgetrådgivning är gratis för kommunmedborgare. Kontakta Kundtjänst för att komma till rätt person.

Många vill ha hjälp med skuldsanering

En annan funktion som en kommun måste ha är budget- och skuldrådgivning. I Söderhamn jobbar Josefine Lausen som budget- och skuldrådgivare. Många som hör av sig vill ha hjälp med skuldsanering, något som ökat de senaste åren.

- Det kan bero på sjukdom, skilsmässa, arbetslöshet, att det har hänt någon större grej i livet som förändrar förutsättningarna. Jag träffar också spelmissbrukare, de blir också fler så visst har vi en viktig funktion att fylla för många, säger Josefine Lausen.

Råd för privatekonomi

En funktion som Söderhamns kommun erbjuder medborgare utöver de som styrs i lagen är konsumentvägledning. Här jobbar Johanna Pettersson med att hjälp medborgare innan de tvingas kontakta Josefin Lausen. Det handlar mycket om konsumenträtt och att lära sig hantera vardagsekonomin.

- Roligt att få veta att vi ligger bra till i Söderhamn. Många kommuner spar bort sina konsumentvägledare men Söderhamn har förstått att det är viktigt att det finns för att förhindra personliga tragedier tidigt. Det är bra att Söderhamns kommun får cred för sina insatser med det här, det ska vi skryta lite med, säger Johanna Pettersson.

Sveriges Konsumenter bildades 1992 för att stärka konsumenternas roll i Sverige och EU. 2006 tog Sveriges Konsumenter över tidningen Råd & Rön.

Läs mer om granskningen här: Sveriges konsumenters webbplatslänk till annan webbplats

Skriv ut
Senast uppdaterad: 2 december 2019

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn