Söderhamns kommuns startsida Söderhamns kommuns startsida
Ali Nefzi visar arbetet under vårfloden 2018

Ali Nefzi visar hur både ett förbyggande breddningsdike och mer akuta åtgärder hjälpt en fastighetsägare i Vågbro.

Viktigt vara steget före inför vårflod - tekniske chefen ser effektiva åtgårder

Tusentals kubikmeter vatten. Men ändå relativt få drabbade privatpersoner. Kommunens förebyggande arbete inför höga vattenflöden har gett resultat och på de flesta håll sjunker nu vattennivåerna.

- Vi har varit supereffektiva i känsliga områden, säger Ali Nefzi, teknisk chef i Söderhamns kommun.

Vårfloden målade om bilden av kommunen. Att ta en tur till platser som Norrala, Trönö och Florsjön har varit som att besöka ett delta runt någon av de stora floderna.

Den snabba snösmältningen förde med sig massor av miljoner liter vatten som kom snabbt men inte överraskande. Söderhamns kommun har stått på tårna i gummistövlar, med erfarenheter från tidigare år då vattenflödena också varit höga.

Effektiva åtgärder

Förebyggande åtgärder, som att rensa diken och dagvattenbrunnar, få bort grenar och annat som dämmer upp större vattendrag, är exempel på vad som gjorts innan vårfloden sköljde in.

- Det har varit effektivt. Ju snabbare en bäck kan strömma desto fortare får man bort vattnet. Det är alltid svårt att göra en korrekt riskbedömning men ju mer erfarenhet vi får desto bättre blir det. Såna här händelser påverkar allt mindre, säger Ali Nefzi, teknisk chef i Söderhamns kommun.

Personal på fältet

Kommunen har hela tiden haft tre medarbetare ute bland vattendrag och medborgare för att pejla läget, ständigt i kontakt med entreprenörer som ryckt ut vid behov. I bland annat Vågbro, Flor och runt Kvarnen har man gjort invallningar.

- Vi har kommunicerat via sociala medier och webben och uppmanar folk att höra av sig. Ju fler ögon desto bättre, säger Ali Nefzi.

Vill ta ansvar

En husägare invid Florsjöns strand gör tummen upp för den vall som räddat huset undan sjöns stigande vatten. Även om fastighetsägare har ett stort eget ansvar, är kommunens inställning att stötta medborgare i riskområden och inte minst fungera som koordinator och samordnare när något inträffar.

- Vi har och ska ta ett stort ansvar. Man rår inte på naturen, men vi vet var det finns riskområden, säger Ali Nefzi.

Det går redan att dra lärdom av april 2018, säger tekniske chefen. Den gångna veckan har visat att kommunikationen fungerar bättre än tidigare mellan kommun och räddningstjänst, grannkommuner och internt.

Steget före

Nästa gång vårfloden kommer forsande kommer Söderhamns kommun att vara ännu mer beredda på vad som kan vänta, tror tekniske chefen. Ambitionen är att ligga steget före.

- När en krissituation uppstår ska man inte stå och fundera på en plan. Då ska man redan ha tänkt igenom scenariot.

Invallning av fastighet under vårfloden 2018

Vid Ingela Magnussons hus vid Florsjön har kommunen gått in och hjälp till med invallning. Ett ansvar som kommunen bör ta hos de fastighetsägare som bor i riskområden, säger tekniske chefen Ali Nefzi.

Söderhamns kommun

826 80 Söderhamn

Kundtjänst och telefonväxel

Tel 0270-750 00
kundtjanst@soderhamn.se

Granskad/Uppdaterad: 2018-05-07

Söderhamn - en kommun i Hälsingland: Bollnäslänk till annan webbplats, Hudiksvalllänk till annan webbplats, Ovanåkerlänk till annan webbplats, Ljusdallänk till annan webbplats, Nordanstiglänk till annan webbplats

Söderhamns kommun, 826 80 Söderhamn Tel 0270-750 00, Fax 0270-411 60, E-post - Ytterligare kontaktuppgifter